TIDAK SEMPAT MENGUCAP KETIKA MATI

on Tuesday 21 May 2013

SAAT MATI MENJEMPUT ADAKAH MASIH PUNYA WAKTU MENGUCAP 2 KALIMAH SYAHADAH ?

::Salam::

--> Jom Reset MINDA kita apa sebenarnya tujuan kita lahir ke dunia ini?

Kadar kematian di jalan raya saban hari tidak pernah putus dan mati juga tidak terlepas bagi semua yang bernafas, hatta semua akan berasa mati.

Sedarkah akan kita bahawa ajal sememangnya di depan mata kita juga hampir, tetapi Mati sahaja belum masanya. Pelbagai corak kematian didada akhbar dan media bukan semata-mata keuntungan sesebuah organisasi media, tetapi corak pandang kita jika positif adalah Allah menyampaikan tanda "Bahawa setiap yang bernafas akan berasa mati", jadikan iktibar dan hendaklah kita berasa takut dan insaf diatas perkhabaran didada akhbar dan media dalam setiap corak kemalangan yang telah berlaku, baik ngeri mahupun mati dalam keadaan membaca blog.
Hidup didunia adalah untuk mengejar amalan dan mengumpul amal ibadah sebanyak mungkin sampailah ajal menjemput kita, biarlah mati kita dalam keadaan berIman dan mati dihidupkan bersama orang para syuhadah. Amin...

Mari kita duduk bertafaqur, muhasabah diri serta cermin diri kita cukup kah amal ibadah kita? BerIman kah kita? Adakah kita sudah bersiap sedia menghadapai Mati? Tepuk dada tanya selera...

KISAH BENAR AJAL DAN MATI

ME hendak berkongsi kisah benar daripada makcik ME sendiri tentang berasa Mati tidak sempat mengucap jika terlibat dalam kemalangan jalan raya. 

Suatu ketika pada 4 tahun lepas, lewat malam menjadi penunggang motorsikal. Ketika itu hendak pergi makan malam bersama anak buahnya, malang tidak berbau kenderaan motorsikal tiba-tiba meluru daripada sebalah kiri ketika mereka keluar dari posisi simpang keluar kekiri. Senario berlaku dijalan Tuanku Abdul Rahman.

Entah kenapa pada malam itu makcik ME tidak mengunci topi keledar keselamatan. Apa yang terjadi beliau tercampak kehadapan dan terhantuk didada kaki jalan.

"Rupanya begitu rasanya bagi mereka yang terlibat dalam kemalangan jalan raya, sejujurnya kita tidak akan sempat mengucapkan 2 kalimah syahadah... Syukur Allahu Rabbi memberikan peluang yang besar untuk menebus segala amar makruf".

Sekian sahaja perkongsian daripada ME, jika terkasar bahasa tegurlah diri ana yang hina ini, sekadar berpesan sesama kita ya, seseungguhnya yang kurang datang daripada diri ana dan yang baik itu daripada Allah SWT.
Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

 
© mediarakyat All Rights Reserved