Apa Salah Anak Kecil Ini Hingga Dia Menjadi Mangsa Kerakusan Manusia ??

on Wednesday 22 May 2013



Assalamualaikum

Bila paksa ini untuk pejam, tapi tak mahu pula. Sehingga malam ini , kita hujani dengan pelbagai pertanyaan.
Ada satu soalan yang menyentuh perasaan kita. 


Kita ini hanya mampu beri nasihat, tak mampu untuk kita gantikan "sesuatu" yang hilang itu. Dugaan Allah itu hadir tanpa kita jangka dan kawal. Di kala gembira boleh di turunkan dugaan dan di kala kita gundah gelana dugaan itu juga hadir. Memang sekali kehilangan orang yang kita sayang memang menyakitkan , memang mendukacitakan. Tapi kita yang hidup perlu teruskan kehidupan kita. 

Kita pon tak tahu bila pula masanya kita, hari ini kita mampu ketawa, berkata kata dan tersenyum dan hari esok ? kita tahu bagaimana naseb kita. Sebab itu kita kena hargai setiap masa yang kita lalui dalam hidup ini. Jangan pernah siakan.

Semuanya perlu masa dan proses untuk menerima kehilangan orang yang kita sayang. Tapi percayalah segalanya ada hikmah yang kita tak ketahui. Yakinlah pada Allah dengan segenab hati dan kuatkan hati untuk terima kenyataan yang sangat memeritkan ini.

Tadi acik terlihat gambar seorang anak kecil palestin yang telah kembali ke rahmatullah.Wajahnya sungguh tenang seperti tidur sahaje. Kita beruntung negara kita masih aman dan makmur jika di bandingkan dengan negara yang sedang bergolak. 

Bukan apa, bila lihat gambar kanak kanak tersebut ,air mata ini mengalir kerana mereka masih kecil lagi tapi nyawa di persiakan oleh mereka yang tamak harta dunia.  Tak tahu penderitaan yang hidapi. Kalau terjadi pada anak kamu sendiri wahai manusia yang rakus baru tahu apa itu makna kehilangan.

Apakah salah kanak kanak ini ?
Apakah dia tak berhak untuk hidup ?
Adakah dia mampu untuk membunuh seseorang hinggakan dia yang tekorban?
Di mana sifat kemanusiaanmu ?
Di mana letaknya akalmu ?


Saya bagai hilang kata kata bila melihat gambar anak kecil yang syahid ini. ermmm semoga kita di beri pelindungan Allah dan mendapat keberkatannya.

Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

 
© mediarakyat All Rights Reserved